person_outline
search

bannersokolka1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /mnt/web-data2/vejslapy_cz/public_html/www/templates/gk_technews/html/com_content/article/default.php on line 32

Prolog - Vodopády Boka, Virje a pramen Soče

Prolog - Objevování krás údolí Soče

Z ČR jsme přijeli do Bovce (Slovinské alpské středisko) zhruba v 11hod, takže jsme měli celé odpoledne na první výlety. V plánu byl výstup od lanovky na horu Kanin (2587), ale bohužel lanovka byla mimo provoz. Náš první výlet tedy vlastně skončil neúspěšně. V záloze jsme však měli v okolí Bovce několik zajímavých míst. Stezka k prameni Soče, vodopády Virje a vodopády Boka.

Pramen Soče

Soča je jednou z nejvýzmnajších dominant této části Alp, při které leží prakticky všechna městečka, kempy, atrakce atd. Z Bovce jedete autem stále podél blankytné řeky a určitě doporučujeme na některém místě zastavit a vodu "okusit". Fakt ledárna, ale krásná :-) Projedete městečky Soča a Trenta, odkud se silnička začne kroutit a zvedat. Už zde můžete nechat auto a vyrazit různými stezkami podél řeky až k prameni. Nejčastěji se však všichni výletníci rozhodnout zaparkovat co nejblíže chaty Koča při izviru Soče, které je vzdáleno cca 20min chůze od samotnéh pramene.

První třetinu lze charakterizovat jako mírnou lesní cestu, druhá je strmé stoupání a konečně třetina k samotnému prameni připomíná tolik vyhledávané Via Ferreta. Cesta je však zcela bezproblémová a dá ji každý. Kdo se bojí posledních 20 metrů dokončit podél skály a ocelového lana, může sejít do koryta řeky a doskákat k prameni po kamenech.

Pramen Soče je "Václavák", který byste si měli splnit, pokud se rozhodnete navštívit tuto část Julských Alp.

Vodopády Virje

Projedete centrem Bovce nahoru směr vesnička Plužina. My nechali auto na "návsi", ale lze pokračovat vpravo nahoru až do lesa. K vodopádům je to cca 15-20 minut chůze. V lese je rozcestí, kde se k vodopádům Virje vede okruh. Vybrali jsme ukazatel vpravo, došli k řičce a před mostem zatočili vlevo dolů podél řeky. Cesta k vršku vodopády je pohodová, ale pěšina dolu podlé vodopádu je trošku "vohubu" :-).

Pod vodopádem je "laguna", kde je možné se vykoupat, udělat pěkné fotky a pak se vydat kamenitou širší cestou zpět na rozcestí. Tato cesta je o 100% příjemnější.

Vodopády Boka

Slovinsko je poměrně vysušené stejně jako ČR (2013), takže všechna koryta řek se proměnila v koryta vápencových kamenů a vodopády zkomírají. 32 stupňů, 800km cesty a a odpolední hodiny proměnili výlet k vodopádům spíš povinnou procházku. Přejedete směrem z Bovce kamenný most a zaparkujte auto. Odtud už vede trasa po pravém přehu řeky až k vodopádům.

Vodopád Boka je vidět už od silnice a je opravdu impozantní. Není se čemu divit, se svými 106 m je to totiž největší Slovinský vodopád. Za jarního tání to musí být opravdu hukot. My šli asi 20 mint na první vyhlídku na vodopády a to nám pro dnešní spíše cestovatelský den stačilo. Věřím, že kamenitým korytem řeky pod samotný vodopád to musí být i fyzicky náročný zážitek :-)