person_outline

bannersokolka1

Tolminska koryta - Tolminská soutěska

Soutěska řeky Tolminky - Tolminska Korita

• Milníky výletu: Tolminská Koryta (Danteho jeskyně, Medvědí hlava, Tolminka, pramen Tolminky, Zadlaščice)
  • Náročnost výlet: krátký nenáročný s prudkým krátkým klesáním a nakonci stoupáním
  • Délka výletu: 2km, ale 1 až 2 hodiny
  • Charakteristika: stezka na dno kaňonu řeky Tolminky, nejnižší místo Triglavského národního parku

Jestli lze Slovinsku něco závidět, tak jsou to především jejich hory a řeky v nich pramenící. Řeky jsou průzračně čisté a barvou připomínají ty nejkrásnější bazény. Zatímco v bazénu barvu vody dohání barva bazénu a čistotu chemie, ve Slovinsku to dělají bílé vápencové hory, skály a kameny. Zřejmě skoro každý, kdo navštívil Slovinsko, zavítal k řekám Soča nebo Sáva, které protékají hlavními alpskými turistickými centry.

Vzhledem k tomu že jsme si jako výchozí bod pro naše výlety po Slovinsku vybrali městečko Tolmin, posvítili jsme si na zdejší říčku Tolminku a její soutěsku, slovinsky Tolminska Korita. Tolminská Koryta jsou nejníže položeným místem Triglavského národního parku (180 m.n.m.). Autem jsme popojeli z centra Tolminu kolem kostela do Zatolminu a zde vás už informační systém směruje vpravo úzkou silnici mezi domy k nástupnímu místu do soutěsky Tolminky. Je zde velké parkoviště, občerstvení a pokladna. Vstupné stojí 4eur.

Jeskyně (Jama) Danteho Alighieriho

Po zaplacení vstupného nám dá paní prospekt s plánkem a aktivně popíše celou trasu ve srozumitelné angličtině. Vydáme se po úzké asfaltce asi 1km, která je pak částečně vytesána do skály nad samotnou soutěskou , a přes Hudičevův ďábelský most (Slovinci prý označují za ďábelský vše, co je ve vzduchu nad nějakou propastí, tak proto ten název) k jeskyni (jama) Danteho Alighieriho, odkud čerpal inspiraci pro dílo Peklo. Jeskyně je volně přístupná a celý jeskynní systém má určitě několik stovek metrů. Bohužel my žena večer předtím vyhodila z batohu čelovku, kterou jsem s sebou nevědomky táhl na Slovinsko, takže jsme z návštěvy jeskyně měli akorát vstupních cca 20metrů. Nikdy jsem však neměl nějaký hlubší zájem o speologii, takže mi těch 20m dostatečně stačilo i to k tomu, že jsem se pěkně umazal.

Medvědí hlava (Medvedi glava)

Od Danteho Jamy se vracíme zpět na rozcestí, odkud vlevo opouštíme silnici a scházíme do Tolminské soutěsky. Zhruba v půlce klesání se odbočuje ke skalnímu útvaru Medvědí  hlava. Jde se po pěkné široké úpravené cestě na plošinku s lavičkami, odkud si prohlídneme zaklíněný balvan mezi dvě skalami, pod kterými protéka průzračný přítok řeky Tolminky Zadlaščice. Medvědí hlava je prakticky na každým prospektu soutěsky. Vyfotíme, nasvačíme a vracíme se zpět.

Od soutoku Zadlaščice s Tolminkou k termálnímu prameni

Od Medvědí hlavy dál stále klesáte až k provazovému mostu nad Zadlišcicou, na kterém všichni návštěvnosti s oblibou testují jeho pružnost. Dál přesmost samotná značená soutěska končí a cesta pokračuje dál do obce Žabče, odkud by se zřejmě daly navštívit Tolminská koryta zdarma. Prosím, jen to neberte jako návod, jak ušetřit 4eura na osobu. Aby tam pak češi nedělali ostudu, že jako jediný budou přicházet z tohoto směru a návštěvu soutěsky zahájí paštikovým piknikem u soutoku :-)

Od mostku to je k samotnému soutoku pár metrů a odtud již stezka směřuje proti proudu přímo podél koryta Tolminky. Je to nádherné a impozantí. Ta barva řeky a ty přísné skály, které jí obklopují. Stezkou, která je částečně vydlabaná i skálou, obdivujete kaskády malých vodopádků až dojdete k termálnímu prameni. Ve srovnání s prameny u nás na Karlovarsku je to velmi sudené, cca 21°C. Naopak Karlovarsko se zase nemůže pochlubit takovým hlubokým kaňonem, ve kterém se termální pramen nachází.

Od pramene se vracíme zpět a pak přes most na druhý břeh, odkud ještě pořídíme pár fotek a stoupáme zpět k parkovišti. Celá stezka Tolminska Korita má asi 2 km a vstupu říkají, že je to tak na hodinu. My si to však užili, nikam nepospíchali a zabralo nám to hodiny dvě. Tolminská Koryta jsou ideálním krátkým výletem na půl dne a je vhodný ho absolvovat i s malými dětmi (s kočárkem úplně ne :-).