person_outline
search

bannersokolka1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /mnt/web-data2/vejslapy_cz/public_html/www/templates/gk_technews/html/com_content/article/default.php on line 32

Putování dvojzemím - Lužické a Žitavské hory

• Milníky výletu: Kristýna - Sedlecký špičák - Popova skála - Česká brána - Fuchskanzel - Karlsfried - Hartau
  • Náročnost výletu: cesta je příjemná, v úvodu stoupání a na závěr klesání
  • Délka výletu: cca 15km
  • Charakteristika výletu: skalní vyhlídky Lužických hor (Žitavských hor)

turistická mapa zde

Od Kristýny na Sedlecký Špičák

Lužické hory obecně trpí tím, že v jejich nejbližším okolí najdeme atraktivní turistické oblasti jako Jsou Ještědský hřbet, Jizerské hory a Česko-Saské Švýcarsko. Místní turistické cíle si tak vybírají spíše jen lokální obyvatelé nebo turističtí gurmáni :-)  My si tentokrát vybrali výlet, který je trošku ve stínu saských Žitavský hor (patří pod Lužického hory). Auto jsme nechali zaparkované u místního populárního koupaliště Kristýna a odtud se vydali po značené cestě směr Sedlecký Špičák (Kohoutí vrch) a Popova skála.

Zanedlouho se dostanete po modře značené polní cestě z Hrádku nad Nisou do lesů, odkud začnete příjemně stoupat. Modrá se však pochvíli odpojí ze široké cesty a pokračujete lesní pěšinou, kde se mezi stromy pomalu začínájí probouzet výhledy na Hrádecko. Došli jsme k prvním skalní vyhlídce, odkud jsme si mohli poprvé prohlédnout Žitavské hory a vyhlídku Fuchskanzel, přes kterou se budeme vracet. Pořídíme fotky, občerstvíme se a razíme dál.

7767Pod skalním výběžkem Lipka nás zaujala skalní stěna, ze které se vlivem zvětrávání ulomil poměrně velký balvan. Vystoupáte nad tuto stěnu a Lipka je dobyta. Kdysi tu prý stála velice populární turistická restaurace Hostinec na Kohoutím vrchu. Po 2. světové válce zde začali být striktně hlídány státní hranice, což bylo pro hostinec na Kohoutím vrchu umístěný přímo na hranici likvidační. Místní vrcholová knížka říká, že sem opět chodí poměrně dost turistů a není se čemu divit. Lipka je příjemná skalní vyhlídka, ze které lze pozorovat skalní útvary Žitavských hor, Žitavsko a Hrádecko a určitě by si to tady nějakou pěknou hospůdku s terasou zase zasloužilo.

Největší stoupání je tedy za námi a nyní pokračujeme 0,5km přes samotný Sedlecký špičák k rozcestí pod Popovou skálou.

Popova skála

Tzv. Popovka je zřejmě nejvýznamnější skalní vyhlídkou této oblasti Hrádecka. Nabízí luxusní výhled 360°, takže si zde prohlédnete vše od Ještědu, přes uhelné pánve na trojmezí, Hrádecko, Žitavsko, Žitavské hory, vykukující Luž (nejvyšší horu Lužických hor) a Ralskou pahorkatinu s dominantním Ralskem. Skalní vyhlídka nabízí dostatek prostoru, takže nebýt otravných much a dalších cílů dnešního výletu, dalo by se tu poměrně dlouho vegetovat. U Popovky jsme potkali první a zároveň i na poslední turisty. Zejména nás překvapili němečtí důchodci, kteří se chodí velmi rádi, slušně pozdraví a pochlubí se lámanovou češtinou.

Českou bránou do Němec

Od rozcestí pod Popovou skálou pokračujeme dál po modré značce k rozcestí U Tobiášovi borovice. Cesta je nádherná, příjemná, rychlá a voní borovicemi. Asi 200m před rozcestím narazíte na zelenou značku, která vede vpravo mírně dolů. Vydejte se po ní. Pozvolna klesáte po cestě, která je asi i pěknou cyklostezkou, takže určitě musím příště prozkoumat. Zelená značka vás pochvíli od této cesty odvede na lesní pěšinku, která ji však stále kopíruje až k České bráně.

Česká brána se nachází v údolí Bílého potoka a je to místo, které patří ke skupině asi 50 pískovcových skal. Na české straně jsou mezi horolezci oblíbené Borovák, Krajková věž či Strážce hranic, na německé straně pak Výří kameny. Kdysi ve 14. století vedla tímto údolím mezi skalami zemská cesta z Čech do Lužice. Českou bránu tvoří útvar skal, který pohledově tvoří průchod.

Z údolí Bílého potka od České brány se vydáme vlevo po žluté puntíkované cestě směr Lückendorf. Vystoupáme na širkou cestu a dojdeme k rozcestí, odkud pokračujeme po zelené vpravo. Trošku mi to německé značení dělá problémy, ale naštěstí, jsme neztratili :-)

{phocagallery view=category|categoryid=18}

Přes Fuchskanzel a Karlsfried do Hartau

Vyjdete z lesa a hned vás vlevo zaujme pohled na Hvozd a vpravo pak pěkná veliká lavička. Je to jasné, jde se odpočívat a kochat se. Přiznám se, že tento pohled na Hvozd jsem doposud neznal. Moc pěkné. Od tohoto odpočinkového místa se vydáte vpravo po červeně puntíkované cestě k Fuchskanzel, je to asi 1km.

Fuchskanzel, česky Liščí kazatelna, je skalní vyhlídka v úpatí kopce Strassberg ve výšce 532m. Nachází se zda triangulační sloup saské zemského měření z roku 1864. Vyhlídka je zpřístupněna lávkou a zábradlím. Můžu říct, že je to velmi krásné místo.  Od Fuchskanzelu pokračujeme po červené dolů.

Asi po 0,5km se vlevo objeví zříceniny hradu Karlsfried. Stavbu hrad založil Karel IV. v roce 1357 pro ochranu zemské cesty. Hrad po panovníkovi získal i jméno. Na zříceninu vede poměrně strmá cesta dlouhá asi 150m. Přístup na zříceninu už je však trošku tzv. "o hubu" a z torza hradeb není prakticky žádný výhled. Takže za mě stačí o těchto ruinách jen vědět, a pokud si kolem nich ještě někdy naplánuji výlet, tak si na ně jen ukáži prstem - ano, támhle je zřícenina Karlsfried :-).

Od zříceniny pokračujete stále po červené, která po chvíli začne výrazně klesat. Poté, co se cesta narovná, zpevní a rozšíří, začne trošku tří kilometrová nuda :-) Z lesa vyjdete do čisté a zpořádané obce Hartau a odtud přes údolí Bílého potoka na Kristýnu k autu.