person_outline
search

bannersokolka1

Sváteční prohlídky reprezentačních pokojů Piccolominiů v Náchodě

Prohlídky reprezentačních pokojů Piccolominiů (základní okruh I.) na náchodském zámku za snížené vstupné pro všechny návštěvníky.

Prohlídky reprezentačních pokojů Piccolominiů (základní okruh I.) na náchodském zámku za snížené vstupné pro všechny návštěvníky.

Večerní prohlídky s Černou paní v Náchodě

Večerní prohlídky na zámku v Náchodě.

Přijďte i vy si s námi vychutnat tu jedinečnou atmosféru zámeckých komnat po setmění. Prohlídky I. okruhu (Piccolominská expozice) budou oživené scénkami z historie zámku a hudebními vstupy v podání žáků ZUŠ Police nad Metují.

Prohlídky začínají ve 21, 22 a v případě zájmu i ve 23 hodin. Nutná rezervace na tel.: 491 426 201, 608 181 921 nebo na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Vstupné: 130 Kč, snížené 90 Kč, rodinné 350 Kč.

Kurz Panelové pletení ze čtverců

Čtverec se dá plést různě. Rovně na dvou jehlicích a mít pak proužky svislé a nebo vodorovné, podle toho, jak pak hotový čtverec položím do střihu. Nebo vyplést nějaký „norský“ vzor…

V tomto kurzu se naučíte trošku jiný způsob pletení čtverců. Rozhodnete se, zda budete pokračovat pletením hrací deky, ponča, přehozu přes válendu a nebo jen jednoduché tašky. Pro jednoduchost práce je kurz pouze v jedné lekci.

Co se naučíte:
- způsoby ujímání očí uprostřed řady
- připlétání k hotové pletenině
- nahazování jednou nití

Tato osnova je pouze rámcová, přizpůsobím se aktuálně šikovnosti účastníků.
Hotový výrobek si domů neodnesete, ale bude vám jasno, jak s novou technikou pletení pracovat.

S sebou si přineste:
- zbytky přízí libovolných barev i délek, v podobné síle
- jehlice odpovídajícího čísla, postačí rovné
- poznámkový blok, psací potřeby, případně brýle

Kurzy jsou vhodné i pro začínající pletařky, které umí plést hladce.
Kurz trvá cca 4 hodiny.

Větrání: Vidnavský vandr

Javornický výběžek skýtá celou řadu zajímavých a pěkných míst, která stojí za to objevit. Jedním z nich je i město Vidnava a jeho okolí s bludnými balvany či chráněným skalním útvarem Venušiny misky. S Větráním se sem můžete vydat ve středu 10. května v rámci Sportovního dne Univerzity Palackého.

Výlet to bude především časově náročný, kvůli dopravní odlehlosti je sraz účastníkům už v 6:40 před olomouckým hlavním nádražím a návrat na Hanou se předpokládá do 20. hodiny.

Nenáročná trasa měří 15 km a vede z Vidnavy přes NPP Venušiny misky, NPP Borový a Boží horu do Žulové.

Účast je na vlastní nebezpečí. Doporučuje se vhodná obuv a oblečení s ohledem na předpověď počasí. Aktuální informace k výletu sledujte zejména ve facebookové události.

Pedig od základu ke košíku

Láká vás návrat k tradičním řemeslům a přírodním materiálům? Pletení z pedigu není jen o praktických užitných předmětech – kromě košíků vás naučíme plést i zvonečky, zvířátka aj.

Co vás čeká v kurzu PEDIG - OD ZÁKLADŮ KE KOŠÍKU
V tomto kurzu získáte všechny potřebné dovednosti pro práci s pedigem. Naučíte se plést košíky, tácy, obaly na květináče, zvonečky aj. od samého začátku až po složitější zdobné detaily.

Pedig je přírodní materiál, který se dováží z tropů jihovýchodní Asie. Jedná se o vnitřní část stonku ratanové liány Calamus rotang neboli ratanu. Používá se na výrobu nábytku, košíků, dokonce i k výrobě hudebních nástrojů a bičů. Před pletením je třeba jej na 3 až 5 minut namočit, tím nasaje do pórů vodu a stane se velmi ohebný. Po uschnutí dobře drží tvar.

Co se naučíte:
Pro začátečníky je vhodné první pletení na pevném dnu. Tato dna se vyrábějí z různých materiálů (sololit, dřevotříska, dřevo), k jejich další dekoraci je možné použít techniku decoupage, moc hezká jsou také dna z keramiky. Dna se dají použít i jako víčka.

Masarykovo nádraží v Praze

Masarykovo nádraží je jedno z posledních neprůjezdných pražských železničních nádraží. Jeho historie sahá až do poloviny 19. století, nádražní objekty jsou architektonickým unikátem a ačkoliv se uvažovalo o jeho zrušení, dnes slouží k přepravě na významných železničních tratích v České republice.

Nádraží státní dráhy (dnes Masarykovo) je nejstarší nádražní stavbou centru Prahy a zároveň nejstarším provozovaným koncovým nádražím v Evropě (vůbec prvním pražským kolejovým nádražím však bylo dnešní nádraží Praha-Dejvice postavené v roce 1830).

Po roce 1835 byla zahájena stavba Severní státní dráhy císaře Ferdinanda z Vídně přes Brno, Olomouc, Českou Třebovou, Pardubice, Kolín, která musela nutně vyústit v Praze.  Pro „dražiště“ bylo zvoleno místo na okraji dolního Nového Města, okrajové místo na tehdejší periférii, u hradeb, kde bývaly domy, ohrady a zahrady chudé s chatrčemi i bohaté s vilami.  Stavba nádražního objektu trvala 9 měsíců a pracovalo zde 4 tisíce dělníků. Nádraží bylo vystavěno společenstvím firem bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny podle plánu Ing, Antonína Junglinga za dozoru vídeňského architekta P. Sprengera.
 
Začalo se budovat po obou stranách městských hradeb mezi Novým Městem a Karlínem. Staré hradby byly zbourány a v nově postavené hradební zdi bylo zhotoveno šest nových bran pro příjezd a odjezd vlaků, které se večer uzavíraly. Část nádraží za branami byla několika násobně větší. Byla zde skladiště, dílny, výtopny, točny, sklady uhlí, dříví, kolejnic apod. První vlak přijel na nádraží 20. 8. 1846.  Stavba byla dokončena v roce 1845 a pražské státní nádraží se tehdy stalo koncovou stanicí železnice císařsko královské Severní státní dráhy Rakousko-Uherské monarchie. Pravidelný veřejný provoz byl na trati zahájen 1. září 1845. Příležitosti svatební cesty Františka Josefa I. a císařovny Alžběty Bavorské byl na nádraží postaven vládní salonek, který můžete obdivovat dodnes v rámci Dnů otevřených dveří.
 
Nádraží původně sestávalo ze dvou samostatných dvoupatrových budov, jedné příjezdové a druhé odjezdové. Dřevěné prosklené zastřešení nástupišť a haly mezi budovami podepřené litinovými sloupy pochází z roku 1862. O 7 let později tu vyrostla budova restaurace na rohu Hybernské a Havlíčkovy ulice. Nádražní budovy a zastřešení jsou postaveny ve stylu vrcholného empíru a klasicismu v kombinaci s tehdy moderní, nastupující architekturou romantické novorenesance. V roce 1922 byla k nádraží přistavena ještě pošta na východní straně odjezdové budovy. 
 
Odjezdová budova má dvě věže s hodinami. Uvnitř je velká hala s pokladnami, čekárna a pošta. Na opačné straně byla postavena příjezdová budova a dvorana se skleněnou střechou. Sídlila zde policejní stráž a celnice. V roce 1866 byla postavena dvoupodlažní budova s prodlouženým zastřešením nástupišť. Čelo z litinových článků směřuje do Havlíčkovy ulice.
 

Prag Staatsbahnhof i Praha-Střed

V průběhu historie se velmi často měnil samotný název dnešního Masarykova nádraží – za posledních 170 let sedmkrát: do roku 1862 se nádraží jmenovalo prostě „Praha (Prag)“, mezi lety 1862 až 1919 Praha státní nádraží (Prag Staatsbahnhof), za první republiky (do roku 1940) to bylo Praha Masarykovo nádraží, za protektorátu Praha Hybernské nádraží (Prag Hibernerbahnhof), od roku 1945 do 1952 Praha Masarykovo nádraží a za komunistické éry až do roku 1990 Praha-Střed. Od března 1990 až se opět jmenuje doposud Praha Masarykovo nádraží.
 

Železniční muzeum NTM

Národní technické muzeum postupně buduje v areálu bývalé železniční výtopny a dílen na Masarykově nádraží železniční muzeum. Muzeum má ve sbírkách víc než 130 železničních vozidel, která jsou zatím uskladněná v depozitáři v Chomutově. Do nového železničního muzea se vyberou jen ty nejvzácnější kusy. Bude zde zhruba třetina sbírky, to znamená zhruba 48 kolejových vozidel, jak lokomotiv, tak vagonů. Do depa se tak vrátí nejrychlejší parní lokomotiva, jedničkový albatros nebo známá lokomotiva Ušatá. Perlou expozice bude salónní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1905.

Notice: Undefined offset: 1 in /mnt/web-data2/vejslapy_cz/public_html/www/templates/gk_technews/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /mnt/web-data2/vejslapy_cz/public_html/www/templates/gk_technews/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /mnt/web-data2/vejslapy_cz/public_html/www/templates/gk_technews/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /mnt/web-data2/vejslapy_cz/public_html/www/templates/gk_technews/html/pagination.php on line 34