person_outline
search

bannersokolka1

Lovětínskou roklí za nejmenší ale nejhezčí rozhlednou v ČR

• Milníky výletu: Lovětínská rokle - Zlebské Chvalovice - rozhledna Na Kopečku - Licoměřice - Zemljanky - Krkanka
  • Náročnost výletu: nenáročný
  • Délka výletu: cca 15 km
  • Charakteristika výletu: pohodová široká cesta, kromě kamenitého úvodu Lovětínskou roklí

turistická mapa zde

Lovětínská rokle a její pověst o Dívčím kameni

O Lovětínské rokli jsme už toho slyšeli poměrně mnoho z návštěvy zříceniny Lichnice. Tvoří přirozenou severní hradbu a navíc je opředena poměrně krutou pověstí o jedné z paní hradu Lichnice. Ta prý vyhlásila soutěž velmi originální soutěž o její přízeň. Nápadník, chtěl-li získat její ruku, musel vyjet na koni na skalní vyhlídku Dívčí kámen a zde se se svým koněm otočit kolem dokola. Dívčí kámen byl velice hladká a tak všichni nápadníci až  na jednoho skočili hluboké Lovětínské rokli. Vyvolený rytíř si totiž nechal do osadit podkovy diamanty, které se do tohoto hladkého kamene dostatečně zaryly a on tuto otočku zvládnul. Co vám to přípomíná? Mně jeden z hlavních motivů pohádky Třetí princ. Možná se scénáristé zavítali na výlet do Železných hor. :-)

Začátek výletu tedy začínáme právě zde od silnice od Rudova po nenápadně značené žluté značce. Trasa velmi rychle nabere spád do údolí Lovětínského potoka. Čeká nás 1,5 km po žluté Lovětínskou roklí, která se na první pohled zdá, že byla zasažena povodní i nějakým orkánem. Všude popadané stromy, vymletá koryta a dřevěné hráze, které vytvořila valící se voda. Zkrátka cesta Lovětínskou roklí zapůsobí jako cesta pralesem a divokou přírodou. Nicméně kamenitá cesta vás bezpečně svede až na rozcestí s modrou - Lovětínská rokle pod zříceninou Lichnice.

5km do Licoměřic k rozlehdně Na Kopečku

Opouštíme Lovětínskou rokli vpravo po modré značce a asi za 1 km přijdeme do obce Lhůty. Nic zajímavého zde k vidění není a k mé nevůli musíme absolvovat další 1,5 km po asfaltce do přes Žlebské Chvalovice. Ty jsou však poměrně zajímavé. Zaujal nás název, který snad musel být odvozen od toho, že se zde pochvaluje výhled na Žleby :-) Samotná obec je však pěkně upravená a dobře vybavená - kulturní dům, vlastní pivovar, dětské hřiště atd.

Opouštíme Žlebské Chvalovice a začíná velmi příjemná lesní cesta na úpatí hřebenu Krkanky s výhledy na Čáslav a Kutnou horu. Zanedlouho přijdeme do Licoměřic k malé rozhledně Na Kopečku. Zprvu jsem si říkal, že sem nemá smysl těch 100m od turistické modré zacházet, ale opak je pravdou. Jedná se o soukromou volně přístupnou rozhlednu, která je ideálním místem pro odpočinek. V přízemí rozhledny Na Kopečku se nachází prostřený stůl a kamna s krbem. V 1. patře pak další stůl pro dva a v nejvyšším místě skromný výhled do krajiny. Pánové, pokud chcete romanticky zaútočit na nějakou dámu, pak piknik na tomto místě je ideální příležitostí :-)

Zemljanka a památním umučeným občanům

Nyní nás čekají tato dvě zajímavá místa na modré značce památník umučeným občanů Lipovce a Licoměřic (hned za obcí Licoměřice) a zemljanky (cca 3,5 od obce Licoměřice), které mají společného jmenovatele partyzánskou skupinu Mistr Jan Hus. Památník byl postaven obyvatelům obcí Lipovce a Licoměřic, kteří kryli a podporovali tuto partyzánkou skupinu. Partyzáni si v kopcích nad obcemi vybudovali své útočiště - zemljanky, odkud podnikali výpady proti německým okupantům do doby, než byli vyzrazeni. Gestapo vyslíchalo a odvleklo 106 místních občanů, z nichž 30 se už nikdy nevrátilo.

Od památníku jdeme dál po modré, která strmě odbočuje ze zpevněné lesní cesty do údolí Starkočského potoka. Tento úsek je mírně náročnější. Napříč překonáváte údolí a samotná stezka přes potok není nijak bezpečná. Ta lávka má to nejlepší již dávno za sebou :-). Jakmile se vyšplháte z údolí potoka, bedlivě sledujte modrou. Mám pocit, že značkařům se to tu příliš nepovedlo. Měli byste se dát po modré vpravo a přijít k silnici mezi Březinkou a Slavkovicemi.

Od rozcestí na silnici to je 1,5km k rozcestí Zemljanky odbočka. Přiznám se, že se nám těch celkem 500 metrů nebo kolik už nechtělo zacházet a pokračovali jsme na Krkanku. Nyni toho trošku lituji :-)

Krkanka

Od zemljanky pokračujeme stále mírně vzhůru po modré, kolem odzravovny Zbyslavec. Zpětně musím zhodnotit, že úsek od Žlebských chvalovic až sem byl opravdu příjemný a zase mě Železné hory potěšily svou rozmanitostí. Za obcí Zbyslavec modrá končí a pokračujeme dál po červené na Krkanku. Jsme příjemně překvapeni, že se žádné závratné stoupání ke Krkance nekoná. Z hřebenové cesty od Krkanky se nám nabízí výhledy do širokého okolí čáslavska a poměrně zvolna klesáme zpět k autu, které máme zaparkované u silnice za obcí Rudov. Na závěr červená odbočí ze zpevněné cesty a prudčeji vyklesá na polní pěšinu nad Rudovem, provede nás obcí a jsme u cíle.

Musím říct, že tento výlet se mi velmi líbil, ač cestou nebyla žádná výrazná dominanta Železných hor, kromě úvodní Lovětínské rokle.