person_outline
search

bannersokolka1

Výlet tam, kde začínají Lužické hory

• Milníky výletu: Kozí hřbet - Horní Sedlo - PP Bílé Kameny (Sloní kameny)
  • Náročnost výletu: nenáročný
  • Délka výletu: cca 6 km
  • Charakteristika výletu: vojenské bunkry, sloní skály, pěkná cesta převážně lesem, vhodné pro výlet s dětmi

turistická mapa zde

Pomyslnou hranici mezi Lužickými horami a Ještědsko-kozákovským hřebenem tvoří hlavní silnice z Chrastavy na Jablonné v Podještědí. Pozorní cestovatelé si na této rychlostní komunikaci zpravidla všimnou bílých oblých skal zdánlivě připomínajích Slony.

Od mala jsme jim tedy říkali Sloní skály a mám takový pocit, že je takto nazýva každý, ačkoliv jejich geografickým názvem jsou Bílé kameny.

Díky tomu, že si je lze probléhnout za jízdy z auta, málokdo zde zastaví a projde se k nim.

Kozí hřbet aneb řopíci everywhere
Auto jsme nechali zaparkované na první odbočce z hlavní silnice na Jablonné, která vede do Chotyně. Zde přímo vede dálková červená značka, která provede turisty přes celé Lužické hory až po Ještěd. My se vydali směrem opačným přes Kozí hřbet do Horního Sedla. V úvodu Vás zahřeje cca 0,5 - 1 km stoupání na rozcestí se zelenou značkou, která je nyní značena i jako naučná stezka. Pokračujeme dál po červené na samotný vršek hřbetu a pak s mírným klesáním cca 2 km do Horního sedla. Příjemná turisticky málo navštěvovaná trať je zkrášlena skalkami a poměrně hustě rozmístěnými vojenskými bunkry - "řopíky".

V Horním Sedle Vás přivítá pěkná kaplička a pod ní opět řopík. Na hlavní silnici se dáte vlevo a cca po 200 metrech zatočíte opět vlevo po zpevněné cestě. Tato nádherná vrstevnicová zpevněná cesta Vás provede až ke Slovním skalám, odkud si můžete vychutnat výhled na Lembersko.

Odtud se vydáte po zelené značce poměrně strmým stoupáním a přijdete na již známé rozcestí z úvodu procházky.

Suma sumárum nachodíte cca 6-7km zvlněným terénem, jste příjemně unaveni a máte dobrý pocit, že jste den neprováleli doma před televizí. Délka i terén jsou vhodné pro výlet s dětmi.